26 februari 2019

Appels groeien niet in de supermarkt

Linda Paeez Founder Vivièna

Met het aanleren van gezonde eetgewoonten kun je niet vroeg genoeg beginnen. Maar hoe pak je dat aan in een omgeving waar kinderen continu geprikkeld worden met allerlei verwenproducten in aantrekkelijke verpakkingen? Eten moet geen strijd worden, en af en toe wat lekkers mag best. De kunst is om kinderen een gevarieerd smaakpalet te laten ontwikkelen, want daar hebben ze een leven lang profijt van. In aanleg heeft iedereen een natuurlijke voorkeur voor zoet, en zit er voldoende zout in ons dagelijks eten. Door in aanraking te komen met gevarieerde smaken leer je het palet uit te breiden met zuur, bitter en umami.

Door aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen kun je hen nieuwe smaken op een speelse manier zelf laten ontdekken. Vier tips voor jonge fijnproevers:

  1. Leer waar je eten vandaan komt. Neem kinderen mee naar de boomgaard om zelf appels en peren te plukken – en dan óók die groene appel proeven, natuurlijk.
  2. Probeer samen in de keuken eens verschillende recepten met rabarber uit. Want wist je dat rabarber behalve gezond ook super veelzijdig is? Je kunt het rauw eten met zout, in een taartje verwerken met lemoncurd of in een toetje met zoete aardbei.
  3. Proef de smaak umami in gerechten met tomaat, ui, paddenstoel, spinazie, gember of verse vis, en probeer deze smaak te beschrijven. Begrijp je waarom de Japanners deze smaak ‘heerlijkheid’ hebben genoemd?
  4. Experimenteer met bittere smaken, zoals witlof en grapefruit. Bittere smaken activeren de spijsvertering en versterken het immuunsysteem. Het echte bitter zit in het hart van de witlof en het schilletje van de grapefruit. Leuk om te proeven, maar slim om te verwijderen om aan de smaak te wennen.

Linda Paeez Founder Vivièna
Wil je graag
Contact
Vlinder dat inkomt vliegen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.